Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Belangrijkste risico's

In de nota risicomanagement en risicobeheersing 2023-2026 is opgenomen dat in deze paragraaf de belangrijkste risico’s opgenomen worden. Dat zijn de risico’s met de grootste financiële impact die gezamenlijk 80% van het totaal beslaan. Bij deze simulatie betreft dat 12 risico’s. Dit overzicht treft u verderop in deze paragraaf. Eerst wordt inzicht gegeven in enkele andere belangrijke aspecten waaraan onzekerheden kleven. Hiervan wordt uitgelegd hoe (of waarom niet) deze zijn verwerkt bij het berekenen van het weerstandsvermogen.


Toelichting op risico's met grote invloedspercentage

Hoewel cybercrime niet hoog op de ranglijst staat in het totale risico overzicht, kan de impact bij een incident aanzienlijk zijn, zowel politiek als financieel. Dit maakt het een cruciaal aandachtspunt in de risicoanalyse. Het jeugdbeleid betreft een open-einde regeling, wat betekent dat de kosten moeilijk te voorspellen zijn. Bovendien is er een toenemende maatschappelijke aandacht voor dit onderwerp, wat de noodzaak van een gedetailleerde risicoanalyse onderstreept.

Cybercrime
Met de voortdurende digitalisering en de toenemende afhankelijkheid van digitale systemen blijft het risico op cybercrime groeien. De ‘Informatie Beveiligingsdienst’ (IBD) signaleert dat Nederlandse gemeenten steeds vaker worden geconfronteerd met geavanceerde cyberdreigingen. In 2024 zijn er volgens de IBD 2.450 kwetsbaarheden gesignaleerd, een toename ten opzichte van voorgaande jaren, wat de noodzaak onderstreept van voortdurende waakzaamheid en proactieve beveiligingsmaatregelen.
Door deze dreiging houdt Zaanstad zich actief bezig met het nemen van maatregelen, gebaseerd op de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO). Dit systeem helpt bij het monitoren, bijstellen en rapporteren van beveiliging, onder andere via de ENSIA-methodiek. Medewerkers worden getraind en incidenten worden geëvalueerd om de weerbaarheid te vergroten en de schade te minimaliseren (zie ook: informatiebeveiligingsbeleid van Zaanstad).
De komende periode treden er nieuwe wetten in werking, waarbij de Europese wetgeving ‘ Network and Information Security Directive ’ (NIS2) een sleutelrol speelt binnen de Cyber Security. De aangescherpte regels zijn bedoeld om de beveiliging te verbeteren tegen aanvallen op onder andere operationele technieken, infrastructuur en sociale voorzieningen

Omzettingsbeleid
Het Omzettingsbeleid 2007 brengt een risico met zich mee dat er claims kunnen komen vanwege de onbekende inhoud en gevolgen. Als dit risico zich voordoet, kan dit leiden tot aanzienlijke financiële gevolgen voor de gemeente door mogelijke schadeclaims en juridische kosten.


Jeugd
De gemeente Zaanstad heeft te maken met grote uitdagingen in de jeugdzorg. De vraag naar hulp is onvoorspelbaar, waardoor al snel een afwijking kan ontstaan. Dit heeft verschillende redenen, zoals meer stress in gezinnen, financiële zorgen en de toenemende druk op jongeren door bijvoorbeeld sociale media. Omdat aanvragen voor jeugdzorg niet kunnen worden geweigerd, bestaat er een risico dat de kosten hoger uitvallen dan begroot.
Naast de financiële risico’s zijn er ook maatschappelijke risico’s verbonden aan de hogere vraag naar jeugdzorg. Hierdoor kan de kwaliteit van de jeugdzorg onder druk komen te staan. Ondanks landelijke maatregelen, zoals de ‘Hervormingsagenda Jeugd’, blijft het risico bestaan dat de kosten voor jeugdzorg in Zaanstad verder stijgen. Dit komt doordat de Jeugdwet een openeinderegeling is en naast de gemeente ook andere instanties, zoals huisartsen, kunnen doorverwijzen naar jeugdzorg. Hier heeft de gemeente beperkt invloed op.
De gemeente Zaanstad werkt aan extra lokale maatregelen om de jeugdhulp te verbeteren en de kosten te beheersen. Deze maatregelen richten zich niet alleen op jeugdzorg, maar ook op andere gebieden zoals sport, wonen en veiligheid. Dit moet helpen om de risico's beter te beheersen en de druk op de gemeente te verminderen


Toelichting op niet financiële risico's

Voor Nederland als geheel spelen ontwikkelingen die ook op gemeente Zaanstad impact hebben. Dit zijn onzekerheden voor gemeente Zaanstad die niet als financiële risico’s te kwantificeren zijn.
Voorbeelden hiervan zijn de instabiele wereldsituatie en de krapte op de arbeidsmarkt. Hieronder gaan we hierop in.


Instabiele wereldsituatie
De huidige wereldsituatie wordt gekenmerkt door verschillende geopolitieke spanningen en conflicten die aanzienlijke gevolgen hebben voor de wereldeconomie en de stabiliteit van samenlevingen. Voorbeelden hiervan zijn de aanhoudende oorlog tussen Rusland en Oekraïne, het conflict in Gaza, en de rivaliteit tussen China en Amerika. Deze conflicten leiden tot hogere kosten van levensonderhoud.


Personeel
In de begroting is gesproken over de krapte op de arbeidsmarkt. Het invullen van openstaande vacatures met goede kandidaten blijft een uitdaging. Ook is er landelijk een hoog verzuimpercentage. Op de website van het CBS is een grafiek opgenomen met het gemiddelde verzuimpercentage. Daar is te zien dat dit percentage geleidelijk toeneemt, deze was 4,9% in het 3e kwartaal van 2024. Het verzuimpercentage bij de Gemeente Zaanstad was over 2024 7,9%. Deze factoren kunnen ertoe leiden dat de inzet van externe inhuur toeneemt. Momenteel besteden gemeenten ongeveer 18-20% van hun loonsom aan externe krachten. Het risico is echter niet gekwantificeerd, omdat het lastig is de impact nauwkeurig in te schatten.
Het tekort aan vast personeel kan naast financiële gevolgen ook operationele risico’s veroorzaken. Hierdoor kunnen sommige taken niet op tijd of volledig worden afgerond, wat de gemeentelijke dienstverlening kan verstoren. Om deze risico’s te beheersen, investeert Zaanstad in het aantrekken en behouden van vast personeel en het strategisch inzetten van tijdelijke krachten.
Zaanstad behoudt en trekt personeel aan door te investeren in ontwikkeling en persoonlijke groei én het aanbieden van aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden . Nieuw personeel krijgt een warm welkom met een introductieprogramma over de organisatie en de stad. Er zijn mogelijkheden voor opleidingen en leertrajecten. In 2024 introduceerde Zaanstad een nieuw platform voor al het personeel: ‘Zaanstad Academy’. Het aanbod op dit platform zal de komende jaren blijven groeien. Daarnaast startte in het najaar van 2024 een wervingscampagne om nieuw talent aan te trekken. Ook bieden we diverse initiatieven aan ter bevordering van de vitaliteit van medewerkers.


Scherper aan de wind varen

Inkomsten van de gemeente Zaanstad zijn hoofdzakelijk afkomstig van belastinginkomsten en een algemene bijdrage van de overheid. Het Rijk voert een korting door van € 2,3 miljard vanaf 2026 op het gemeentefonds. De gemeente Zaanstad voert een lobby om deze korting terug te draaien. Indien dit niet tot het gewenste resultaat leidt, zijn bezuinigingen noodzakelijk. Deze zullen dan bij de begroting van 2026 zichtbaar moeten zijn.
Om ruimte te vinden in de begroting is ook de denklijn scherper aan de wind varen opgenomen. Langs deze denklijn hebben we naar de huidige begrotingsbudgetten gekeken en eventuele voorzichtige inschattingen minder voorzichtig gemaakt, maar nog wel reëel. De kans op begrotingsoverschrijdingen neemt hiermee toe. Het wordt nog meer van belang om de bestedingen van de budgetten goed te volgen. Zoals eerder toegelicht worden risico's op budgetoverschrijdingen in principe niet als financieel risico opgenomen in deze paragraaf. Dat doen we alleen met de zogenaamde open einde regelingen.

Klimaatverandering

Eén van de groeiende risico’s is de impact van klimaatverandering. Extreme weersomstandigheden, zoals storm Poly in 2023, tonen aan dat klimaatschades steeds vaker voorkomen en aanzienlijk kunnen zijn. Deze risico’s raken niet alleen onze infrastructuur, maar ook de financiële stabiliteit en leefbaarheid van de stad. Dit vraagt om een structurele benadering van klimaat gerelateerde risico’s.
Gemeente Zaanstad is nog niet zo ver dat klimaatrisico’s financieel vertaald kunnen worden. Dit is complex en vraagt meer tijd. Gemeente Zaanstad praat hierover met andere gemeentes. Ook probeert gemeente Zaanstad de kosten van klimaatverandering beter inzichtelijk te maken in de financiële administratie. Dit bij elkaar moet komende jaren meer inzicht geven in de financiële risico’s van klimaatverandering.
We zijn actief in gesprek met andere gemeenten over hun aanpak van klimaatverandering. De gemeente Haarlemmermeer onderzoekt verschillende scenario's en is verder in dit proces dan wij.
Later in het jaar hebben we contact met de gemeente Haarlemmermeer over hun bevindingen en aanpak.

Risico’s voor Zaanstad
Infrastructuur
Extreme stormen en hevige regenval brengen schade toe aan wegen, bruggen en gebouwen. Dit kan leiden tot hoge herstelkosten en tijdelijke ontwrichting van de stad.

Wateroverlast
Hevige neerslag kan leiden tot overstromingen in laaggelegen gebieden en wateroverlast in stedelijke gebieden. De gemeente werkt aan oplossingen om dit te voorkomen, zoals beschreven in het ‘Gemeentelijk rioleringsplan Zaanstad 2020-2024’ .

Hittegolven en droogte
Langere periodes van hitte kunnen leiden tot gezondheidsproblemen, met name bij kwetsbare groepen zoals ouderen en kinderen. Droogte kan bovendien stedelijk groen en de drinkwatervoorziening onder druk zetten.

Financiële risico’s
Klimaatschades tonen aan dat de gevolgen van klimaatverandering directe financiële gevolgen hebben. Het is belangrijk om deze risico’s te kwantificeren en mee te nemen in de risicoanalyse om hier rekening mee te houden in de weerstandscapaciteit.


Klimaatadaptie en maatregelen
De gemeente Zaanstad werkt aan een klimaatadaptieve stad. Dit houdt in dat we maatregelen nemen om de stad beter bestand te maken tegen de gevolgen van klimaatverandering. Het ‘Uitvoeringsplan Klimaatadaptatie 2021-2026’ geeft richting aan deze aanpak en bevat de volgende speerpunten:

  • Vergroening van stedelijke gebieden
    Door stedelijke gebieden te vergroenen wordt regenwater beter opgenomen in de bodem en wordt hittestress verminderd.
  • Verbetering van waterbeheer
    Aanpassingen in het rioolstelsel en de aanleg van waterbergingen beperken de gevolgen van hevige regenval.
  • Samenwerking met inwoners en bedrijven
    Zaanstad stimuleert initiatieven zoals het vergroenen van tuinen door tegels te vervangen met groen, bijvoorbeeld via het NK tegelwippen.


Kosten ten behoeve van klimaatschade
Klimaatverandering heeft verstrekkende gevolgen voor onze samenleving en economie. De kosten die gepaard gaan met klimaatschade zijn aanzienlijk en blijven stijgen naarmate de frequentie en intensiteit van extreme weersomstandigheden toenemen. Deze kosten kunnen worden onderverdeeld in verschillende categorieën, waaronder stormschade en uitgaven aan milieubeleid. Stormschade omvat de directe schade aan infrastructuur en eigendommen veroorzaakt door hevige stormen, terwijl milieubeleid betrekking heeft op de maatregelen en investeringen die nodig zijn om de impact van klimaatverandering te beperken en te beheersen.
De jaarlijkse kosten voor klimaatschade liggen normaal rond de € 0,15 mln. In 2023 zagen we echter een grote stijging naar ongeveer € 1,4 mln. in de gemeente Zaanstad. Dit kwam door de storm Poly, die veel schade veroorzaakte. Dit laat zien dat de kosten door klimaatverandering flink kunnen oplopen bij geval van een gebeurtenis.
De gemeente Zaanstad maakt de komende jaren de kosten voor klimaatschade beter inzichtelijk in de financiële administratie.


Samenwerken en toekomstgericht handelen

Klimaatverandering kent geen grenzen. Daarom werkt de gemeente Zaanstad samen met partners, zoals andere gemeenten, om de impact te beperken. Samenwerken is cruciaal voor een integrale aanpak en gedeelde oplossingen. In het gepubliceerde document’ ‘Uitvoeringsplan klimaatadaptatie Zaanstreek-Waterland 2021-2024’ , wat een samenwerking betreft tussen de gemeenten Zaanstad , Wormerland, Beemster, Purmerend, Edam, Volendam, Waterland, Landsmeer, Oostzaan en het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en provincie Noord Holland, gaat het over de visie en ambities om de regio voor te bereiden op een veranderend klimaat met meer risico’s.
In het rapport zijn er zes pijlers gedefinieerd. Deze zijn:

  1. Adaptief landelijk gebied
  2. Leefbare stad en dorpen
  3. Ontwikkelingen klimaatbestendig
  4. Stad en land in balans
  5. Robuuste vitale netwerken
  6. Betrokken en actieve mensen


Door klimaatgerelateerde risico’s een centrale plaats te geven in deze paragraaf, bouwen we aan een toekomstbestendige stad. Dit betekent niet alleen dat we voorbereid willen zijn op extreme weersomstandigheden, maar ook dat we onze verantwoordelijkheid nemen om de stad leefbaar en veilig te houden voor toekomstige generaties.



Overzicht belangrijkste risico’s (top 80%)

* In het kopje 'begroting 2025' wordt aangegeven welke rang de risico had bij de laatste verwerking.
** Een verschuiving (+) houdt in dat een risico hoger gewaardeerd staat.

Een verschuiving (-) houdt in dat een risico lager gewaardeerd staat.


Het percentage 'invloed' geeft aan welk deel van het geheel (100%) wordt beïnvloed. Hoe hoger dit percentage, hoe groter de financiële impact zal zijn. Hieronder worden de risico's weergegeven die samen 80% van alle risico's beslaan, zoals aangegeven in de risicomanagement en risicobeheersing 2023-2026 .

N.

Ris.

Risicogebeurtenis

Risico-oorzaak

Risicogevolg

Maatregelen

Invloed (%)

Begroting
2025

Verschil

1

R829

De vraag naar en/of inzet van jeugdhulp in Zaanstad is groter dan waar in de begroting rekening mee is gehouden.

Extern  - De inzet van jeugdhulp neemt nog steeds toe. Dit komt mede door maatschappelijke (en vaak landelijke) ontwikkelingen. Voorbeelden hiervan zijn de toename van stress binnen gezinnen door scheiden of doordat er meer zorgen zijn over geld(problemen) en de toename van mentale druk op jongeren, onder andere door het gebruik van sociale media. Doordat de Jeugdwet een openeinderegeling is, kunnen aanvragen voor jeugdhulp niet worden geweigerd omdat er onvoldoende budget is. Daarbij is de gemeente niet de enige verwijzer naar jeugdhulp. Onder andere huisartsen en jeugdbeschermers kunnen ook bepalen dat een inwoner hier recht op heeft. Hierdoor is het niet goed mogelijk om de inzet van jeugdhulp (financieel) te begrenzen en ontstaat het risico dat toenemende kosten voor jeugdhulp niet passen binnen de begroting.

geld - De begrote kosten voor jeugdzorg worden overschreden.

In voorbereiding - Lokaal: Aanvullend op het uitvoeren van maatregelen uit de Hervormingsagenda Jeugd, wordt binnen Zaanstad een bestuursopdracht uitgewerkt. Hier is opdracht tot gegeven bij de Voorjaarsnota 2024-2028. De bestuursopdracht is gericht op (extra) maatregelen vanuit Zaanstad om de jeugdhulp te verbeteren én de kosten voor jeugdhulp te verlagen. Deze opdracht is niet alleen gericht op maatregelen binnen de jeugdhulp, maar ook op andere beleidsterreinen zoals voorliggende voorzieningen, sport, wonen, veiligheid., Actief - Landelijk: Om de jeugdhulp te verbeteren en financieel beheersbaar te houden is de Hervormingsagenda Jeugd opgesteld. Deze agenda is in juni 2023 vastgesteld. Hierin zijn afspraken gemaakt over de maatregelen die zowel gemeenten als het Rijk moet uitvoeren. Daarbij is ook afgesproken dat het Rijk verantwoordelijk is voor de groei van de kosten voor jeugdhulp, waar gemeenten geen invloed op hebben. In het voorjaar van 2025 brengt een onafhankelijke deskundigencommissie hier zwaarwegend advies over uit aan het Rijk. Deze afspraken zouden het risico op budgetoverschrijdingen bij gemeenten moeten verkleinen., Actief - Lokaal:  In de begroting van Zaanstad is voor 2025 rekening gehouden met gemiddeld 2,4% groei van de kosten voor jeugdhulp. Deze groei (gecorrigeerd voor indexatie) lag in de afgelopen jaren verschillende keren richting 10%. Vandaar dat het financieel risico is bepaald op 7,5% niet begrote groei. Dat komt uit op een risico van € 5 miljoen overschrijding.

22,20%

Risico is
niet verschoven
t.o.v. de begroting

-

2

R1014

Het Omzettingsbeleid 2007 is inhoudelijk door de rechter rechtmatig bevonden. De bekendmaking aan de erfpachters en de totstandkoming van het Omzettingsbeleid 2007, waarbij geen overgangsregeling is gehanteerd, is onrechtmatig verklaard.

Juridisch / Wettelijk  - Het Omzettingsbeleid 2007 met betrekking tot erfpacht is te plotseling, zonder overgangstermijn, ingevoerd.

geld - De gemeente wordt aansprakelijk gesteld voor mogelijk geleden schade. Dit leidt tot interne en externe juridische kosten.

Actief - In afstemming met de stadsadvocaat die gespecialiseerd is in dergelijke casussen verweer voeren.

18,09%

Risico is
nieuw in top 80%

-

3

R449

Algemeen afzet risico bij het voeren van grondexploitaties

Extern  - Slechte marktomstandigheden

geld - Uitgifte van kavels vertraagt door het doorschuiven van deel projecten in de tijd.

11,20%

Stond op rang 2
 in de begroting

-1
t.o.v. de begroting.

4

R982

De ontwikkeling van het aantal uitkeringen in Zaanstad is ongunstiger dan de gemiddelde landelijke ontwikkeling of de verdeling van het buig-budget over gemeenten wijzigt, waardoor het voordeel dat zich de afgelopen jaren heeft voorgedaan op de buig zich niet langer voordoet.

Extern  - (1) De ontwikkeling van het aantal uitkeringen in Zaanstad is ongunstiger dan de landelijke ontwikkeling (lastenontwikkeling).

(2) Het Rijk past de verdeling van het landelijk buig-budget aan (batenontwikkeling).

geld - Het positieve buigsaldo dat is begroot, wordt niet gerealiseerd doordat de ontwikkeling van het aantal uitkeringsgerechtigden niet in lijn is met ontwikkeling van het Zaanse aandeel in het landelijke uitkeringenbudget (buig-budget).

Actief - Negatief:(1) De vangnetvoorziening is niet beschikbaar doordat de afgelopen drie jaar voordelen op de buig zijn gerealiseerd. (2) Het rijk stelt dat zij voldoende budget beschikbaar stelt voor uitkeringen. Doordat Zaanstad een meerjarig positief  buig-saldo raamt en dus scherper begroot, is er minder budget beschikbaar voor uitkeringen., Actief - Positief: (1) Zaanstad zet de aanpak Werk of meedoen voort. Dit heeft combinatie van inzet op rechtmatigheid en doelmatigheid in zich. Hierdoor is de kans dat mensen onterecht een uitkering ontvangen kleiner én is de kans groter dat mensen die kunnen werken ook aan het werk gaan. (2) Door krappe arbeidsmarkt is sprake van lage instroom in de uitkering en kan meer aandacht worden besteed aan mensen die juist meer aandacht nodig hebben bij de begeleiding naar werk.

9,60%

Stond op rang 3
 in de begroting

-1
t.o.v. de begroting.

5

R814

De gemeente Zaanstad moet op grond van de Wmo voorzieningen verstrekken ondanks dat hiervoor onvoldoende budget beschikbaar is.

Extern  - De vraag naar ondersteuning vanuit de Wmo neemt nog steeds toe. Dit komt onder andere doordat de eigen bijdrage niet inkomensafhankelijk is (abonnementstarief), waardoor vooral inwoners met hogere inkomens steeds meer gebruik maken van huishoudelijke hulp. Overigens wordt de inkomensafhankelijke eigen bijdrage in 2027 weer heringevoerd. Daarbij neemt de vraag naar Wmo-voorzieningen ook toe door de vergrijzing en doordat inwoners langer thuis blijven wonen. Doordat de Wmo een zogenaamde openeinderegeling is, kunnen voorzieningen niet geweigerd worden vanwege onvoldoende budget. Hierdoor ontstaat het risico dat de kosten voor Wmo-voorzieningen sterker toenemen dan het budget dat hiervoor beschikbaar is.

geld - Het budget voor Wmo wordt overschreden.

Actief - Voor de Sociale Wijkteams zijn virtuele budgetten opgesteld waarop actief wordt gestuurd door de gemeente. Maandelijks worden de budgetten gemonitord en afwijkingen worden met de wijkteams besproken., Actief - De budgetten voor Wmo-voorzieningen worden jaarlijks bijgesteld op basis van de realisatie in het voorgaande jaar, plus de verwachte groei op basis van het landelijke Wmo-voorspelmodel. Vanwege de financiële positieve resultaten in voorgaande jaren, is besloten om voor 2025 en verder 1,7% minder budget voor groei toe te kennen.

4,24%

Risico is
niet verschoven
t.o.v. de begroting

-

6

R1001

De besparende maatregelen die Zaanstad inzet leiden tot onvoldoende besparingen om de financiële taakstelling vanuit de Hervormingsagenda Jeugd te behalen. Onderdeel van de Hervormingsagenda Jeugd is een structurele besparing die oploopt tot landelijk € 1 miljard per jaar vanaf 2027. Dit bedrag komt uit het rapport van de 'Commissie van Wijzen'. Dit is de commissie die het Rijk en de VNG opdracht heeft gegeven om in een hervormingsagenda maatregelen uit te werken die deze besparing zou moeten realiseren.

Dit leidt voor Zaanstad tot een taakstelling die oploopt van € 2,1 miljoen in 2024 en 2025 tot € 8,4 miljoen in 2026 en € 9 miljoen vanaf 2027. Hiervan is momenteel structureel € 2,1 miljoen behaald. Daarom is het risico voor 2025 bepaald op € 1 miljoen (besparingen kunnen tegenvallen), maar neemt dit risico vanaf 2026 enorm toe.

Het Rijk houdt vooralsnog vast aan de taakstelling van € 8,4 miljoen in 2026 en € 9 miljoen vanaf 2027 voor Zaanstad. In 2025 wordt onderzocht in hoeverre dit nog redelijk en haalbaar is.

Extern  - De besparende maatregelen leiden zeer waarschijnlijk tot lagere besparingen dan waar in de landelijke taakstelling vanuit is gegaan. Als de taakstelling (van € 2,1 miljoen in 2025) niet wordt behaald, leidt dit tot een risico dat de begroting voor jeugdhulp wordt overschreden.

geld - De begrote kosten voor jeugdzorg worden overschreden.

In voorbereiding - Landelijk: In juni 2023 is de Hervormingsagenda Jeugd en het financiële kader hiervan vastgesteld. De taakstelling vanuit de Hervormingsagenda Jeugd is vooralsnog ingerekend binnen de begroting van gemeenten. Daarbij is wel afgesproken dat het Rijk verantwoordelijk is voor de groei van de kosten voor jeugdzorg, waar gemeenten geen invloed op hebben. In het voorjaar van 2025 brengt een onafhankelijke deskundigencommissie hier zwaarwegend advies over uit aan het Rijk. Deze afspraken zouden het risico op budgetoverschrijdingen bij gemeenten moeten verkleinen. De VNG adviseert gemeenten dan ook om geen besparingen op andere beleidsterreinen door te voeren als gevolg van de groei van de kosten voor jeugdhulp, ervan uitgaande dat het Rijk hiervoor compenseert. In hoeverre het Rijk dit inderdaad gaat doen is onzeker en daarmee een risico., Actief - Lokaal: Er is structureel € 1,9 miljoen beschikbaar voor het uitvoeren van de besparende maatregelen in Zaanstad. Enkele maatregelen hebben ook al een meetbaar financieel effect. Andere maatregelen zijn pas later gestart en van diverse maatregelen zijn de besparingen lastig meetbaar. De maatregelen in Zaanstad worden doorlopend afgezet tegen de landelijke ontwikkelingen op dit gebied. Op deze manier wordt er ingezet op maatregelen die zowel inhoudelijk als financieel tot verbeteringen zouden moeten leiden.Aan de hand van de bestuursopdracht Jeugd wordt (aanvullend) gestuurd op het uitvoeren van de maatregelen uit de Hervormingsagenda Jeugd. Hierbij wordt ook onderzocht welke maatregelen lijken te werken en welke maatregelen mogelijk geen effect hebben. Op basis hiervan kunnen maatregelen worden heroverwogen.

2,75%

Stond op rang 13
 in de begroting

+6
t.o.v. de begroting.

7

R1018

De financiële haalbaarheid van een ontwikkeling komt onder druk te staan.

Extern  - Ontwikkelingen op de bouwmarkt (hogere rentes, hogere bouwprijzen, lagere VON-prijzen, onzekerheid huurmarkt waardoor beleggers terughoudend zijn).

geld - Heroriëntatie op een plan en business case ligt in de lijn der verwachting om het project haalbaar te houden. Dit leidt naar verwachting tot grote vertraging en kans dat zodanige ingrepen nodig zijn dat de gemeente haar kosten niet volledig kan verhalen.

Actief - Meedenken in oplossingen. Flexibel zijn.

2,55%

Risico is
niet verschoven
t.o.v. de begroting

-

8

R780

Het later sluiten van overeenkomsten met ontwikkelaars en vertraging in het vaststellen van bestemmingsplannen en verlenen van vergunningen.

Juridisch / Wettelijk  - Onzekerheid m.b.t. stikstof, druk op elektriciteitsvoorzieningen en algemene ecomische ontwikkelingen.

geld - Kostenstijging door hogere doorlopende plankosten als gevolg van vertraging.

Actief - Volgen van landelijke ontwikkelingen.

2,17%

Risico is
niet verschoven
t.o.v. de begroting

-

9

R1034

Geen bijdrage van rijk voor Bouwsteen ‘verplichtend karakter’

geld - 

2,07%

Risico is nieuw in top 80%

-

10

R895

Rechter stelt aannemer in het gelijk in rechtszaak omtrent meerwerkkosten constructieaanpassingen.

Juridisch / Wettelijk  - Juridische procedure bij een school tussen het schoolbestuur als bouwheer en de gecontracteerde aannemer.

geld - Het schoolbestuur legt op basis van investeringsverbod en op basis van verordening deze (constructiefout) kosten als claim bij de gemeente neer.

Actief - Met de betrokken partijen wordt besproken wat de mogelijkheden zijn en daarnaar gehandeld.

2,06%

Stond op rang 9
 in de begroting

-1
t.o.v. de begroting.

11

R1024

De te ontwikkelen businesscase om collectorvelden op sportpark Hoornseveld te exploiteren als warmtebron blijkt niet haalbaar.

Product/Dienst  - De gemeente heeft in verband met de planning van de sportvelden besloten een investeringskrediet beschikbaar te stellen voor Fase 1 van de aanleg van het SuperSub systeem onder het (hoofd)kunstgrasveld (1 veld) van ZVC’22 (alleen leidingen) alvorens een volledige businesscase is uitgewerkt met de vervolginvesteringen die noodzakelijk zijn om deze warmtebron te kunnen exploiteren.

geld - De businesscase blijkt onrendabel en de initiële investering in fase 1 moet worden afgeschreven.

Actief - Het systeem inclusief warmtepomp zal de gemeente samen met alle andere partners verder uitwerken in een bouwteam.

1,91%

Risico is
niet verschoven
t.o.v. de begroting

-

12

R799

Het risico op schade door een cyberaanval neemt sterk toe. Jaarlijks brengt het Nationaal Cyber Security Centrum een ‘Cyber Security Beeld Nederland’ uit, voor overheden is de laatste jaren een trend zichtbaar: het risico op verstoring van de ICT door ‘cybervandalen en scriptkiddies’ was al hoog en neemt toe, het risico van verstoring van de ICT door beroepscriminelen is ongewijzigd hoog. Een grote verstoring van de ICT door een cyberaanval is van een andere aard dan het risico op een reguliere ICT storing. Bij een reguliere ICT storing kan een systeem veelal op korte termijn worden hersteld. Een cyberaanval kan tot gevolg hebben dat data wordt gegijzeld (ransomeware), dat de data wordt gewijzigd of vernietigd, dat (privacygevoelige) data wordt gestolen en dat met publicatie wordt gedreigd. Een cyberaanval van enige omvang brengt direct forse schade met zich mee. Denk daarbij aan (1) opzetten van een tijdelijke crisisorganisatie waarin de crisis en de in-/externe communicatie worden aangestuurd, (2) het betalen van eventueel losgeld, (3) langdurige herstelacties waarvoor extern moet worden ingehuurd, (4) treffen van voorzieningen om bedrijfsprocessen te kunnen voorzetten zonder de eigen ICT systemen, (5) na herstel van de eigen ICT systemen moet alle informatie uit de tijdelijke processen en systemen met terugwerkende kracht worden ingevoerd in de herstelde systemen, (6) actieve nacontroles en herstellen van bevindingen, (7) evalueren en treffen van maatregelen om herhaling te voorkomen. Afhankelijk van de omvang van de cyberaanval zijn schadebetalingen van meerdere miljoenen denkbaar. Het bedrag van 10 miljoen is gebaseerd op gepubliceerde schattingen van de kosten die bij Amerikaanse steden bij dit soort incidenten zijn gemaakt.

Technisch - Afhankelijk van aard en omvang

geld - 

Actief - Continue aandacht voor inventarisatie van risico's die verwerkt worden in verbeterplannen en bedrijfsprocessen

1,79%

Risico is
niet verschoven
t.o.v. de begroting

-

80,63%

Deze pagina is gebouwd op 05/15/2025 11:46:48 met de export van 05/15/2025 11:41:29