Bedragen x € 1.000
Veiligheid | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 33.213 | 34.623 | 1.410 | |
Baten | -4.089 | -4.730 | -641 | |
Toevoegingen reserves | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na bestemming | 29.123 | 29.893 | 770 |
Toelichting
Op het programma Veiligheid resteert een negatief saldo aan afwijkingen van € 0,77 mln. Dit saldo bestaat voor € 1,41 mln. uit hogere lasten en -€ 0,64 mln. uit hogere baten. De afwijkingen worden hieronder toegelicht. Als de afwijking een relatie heeft met een ander programma dan staat dit aangegeven in de voorlaatste kolom.
Omschrijving (bedragen x €1.000) | Lasten | Baten | Toevoeging reserves | Onttrekking reserves | Saldo opgave | Relatie andere opgave | Saldo | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
- = voordeel, + = nadeel | |||||||||
Afwijkingen met een effect op het jaarrekeningresultaat | |||||||||
1. Cameratoezicht | 112 | 112 | 0 | 112 | |||||
2. Wegsleepregeling | 82 | -17 | 65 | 0 | 65 | ||||
3. Toezicht Rozenhof | 111 | 111 | 0 | 111 | |||||
4. Ondermijning | 246 | -195 | 51 | 0 | 51 | ||||
5. Bestuurlijke boetes huisvesting | -107 | -107 | 0 | -107 | |||||
6. Fietshandhaving | 102 | 102 | 0 | 102 | |||||
7a. Regio deal: Opgave Veiligheid | 129 | 129 | 0 | 129 | |||||
7b. Regio deal: Team Wijkgerichte Overlast | 207 | 207 | 0 | 207 | |||||
8. Straattoezicht | 70 | 70 | 0 | 70 | |||||
9. Apparaatslasten en -baten | 53 | -146 | -93 | 233 | 140 | ||||
10. Overige kleine verschillen | 100 | 23 | 123 | 0 | 123 | ||||
Afwijkingen met een saldo neutraal effect op het jaarrekeningresultaat | |||||||||
A. Preventie Met Gezag | 500 | -500 | 0 | 0 | 0 | ||||
B. Volkshuisvestingsfonds (VHF) | 136 | -136 | 0 | 0 | 0 | ||||
Totaal | 1.410 | -640 | 0 | 0 | 770 | 233 | 1.003 |
Afwijkingen met een effect op het jaarrekeningresultaat
1. Cameratoezicht
Als gevolg van diverse (gewelds)incidenten hebben wij extra mobiel cameratoezicht in de openbare ruimte ingezet . Dit leidt tot hogere lasten (€ 0,11 mln.).
2. Wegsleepregeling Algemene Plaatselijke Verordening (APV)
Op grond van de APV hebben wij meer voertuigen en objecten, die verkeerd of hinderlijk stonden, verwijderd uit de openbare ruimte. Dit leidt tot hogere lasten (€ 0,08 mln.). Een deel van deze lasten hebben wij kunnen verhalen op de eigenaren (-€ 0,02 mln.), omdat deze het voertuig/object hebben opgehaald of omdat de eigenaar bekend was.
3. Toezicht Rozenhof
Wij hebben hogere lasten (€ 0,11 mln.) voor het toezicht in het winkelcentrum Rozenhof gemaakt om overlastgevende personen en/of groepen te kunnen weren.
4. Ondermijning
Wij hebben hogere lasten voor de sluiting van panden als gevolg van ondermijnende activiteiten (€ 0,05 mln.). Daarnaast hebben wij hogere projectmatige lasten (€ 0,13 mln.) voor begeleiding van risicojongeren, intensivering van Bibob onderzoek en de aanschaf van materialen voor het interventieteam. Omdat we deze lasten kunnen declareren bij het RIEC, ontstaan ook hogere baten (-€ 0,13 mln.). Tot slot zij er hogere lasten voor het Bestuurlijk Toezicht op Prostitutie (€ 0,07 mln.). Daar tegenover staan ook hogere baten van de deelnemende regiogemeenten (-€ 0,07 mln.).
5. Bestuurlijke boetes huisvesting.
Wij hebben actief gecontroleerd op de naleving van de Huisvestingsverordening. Daarbij zijn diverse overtredingen geconstateerd waar een bestuurlijke boete voor is opgelegd. Dit leidt tot hogere baten (-€ 0,11 mln.).
6. Fietshandhaving.
Wij handhaven op het verkeerd stallen van fietsen en op weesfietsen in de openbare ruimte. Het aantal verwijderde fietsen dat wordt opgehaald door de eigenaar blijft structureel achter bij de verwachting. Dat leidt tot lagere baten (€ 0,1 mln.).
7a. Regio deal: Opgave Veiligheid.
De onttrekking (baten) aan de Regio deal II voor de opgave Veiligheid valt lager uit als gevolg van het moeilijk kunnen opvullen van vacatures (€ 0,13 mln.). Hiertegenover staan lagere lasten op de apparaatsbaten- en lasten binnen dit programma.
7b. Regio deal: Team Wijkgerichte Overlast.
De formatie van het TWO is volledig gedekt. Deze formatie is in de loop van het jaar volledig ingevuld, deels met een lagere inschaling. Als gevolg hiervan wordt er in 2024 minder onttrokken (baten) aan de Regiodeal II (€ 0,21 mln.). Deze rijksmiddelen worden voor de resterende looptijd van de Regiodeal II ingezet. Hiertegenover staan lagere lasten op de apparaatsbaten en -lasten binnen dit programma.
8. Straattoezicht.
Wij hebben extra lasten (€ 0,02 mln.) voor het verwijderen van Asbesthoudende materialen. Deze materialen zijn gedumpt in de openbare ruimte en op kosten van de gemeente verwijderd door een gespecialiseerd bedrijf. De uitbreiding van het aantal toezichthouders/Boa's heeft tot gevolg dat er extra communicatiemiddelen en extra kleding aangeschaft is. Dit leidt tot hogere lasten (€ 0,05 mln.).
9. Apparaatslasten en -baten
De apparaatslasten binnen dit programma zijn per saldo lager dan de apparaatsbaten. Voor een toelichting op de apparaatslasten en -baten wordt verwezen naar de paragraaf Bedrijfsvoering.
10. Overige kleine verschillen
Het restant aan afwijkingen op de lasten (€ 0,10 mln.) en baten (€ 0,02 mln.) wordt verklaard door overige diverse kleine afwijkingen binnen dit programma.
Afwijkingen met saldo neutraal effect op het jaarrekeningresultaat
A. Preventie Met Gezag.
Het Pact Zaandam Oost is actief gestart met de uitvoering van het project "Preventie Met Gezag". Als gevolg hiervan zijn de lasten hoger uitgevallen (€ 0,5 mln.). Tegenover de hogere lasten staan ook hogere subsidiebaten (-€ 0,5 mln.), welke door het Programma Veiligheid lopen.
B. Volkshuisvestingsfonds (VHF).
Het interventieteam is zeer actief geweest in Zaandam Oost en heeft hogere lasten gemaakt dan geraamd (€ 0,14 mln.). Tegenover de hogere lasten staan ook hogere baten uit rijksmiddelen uit het Volkshuisvestingsfonds (-€ 0,14 mln.).