Product 2.1 Stedelijke ontwikkeling
Toelichting op product
Nieuwbouw en wonen De woningmarkt blijft gespannen en zowel in de huur als de koopmarkt is er onvoldoende aanbod om te voldoen aan de vraag. Vooral mensen met een laag en middeninkomen ondervinden hiervan de gevolgen. In navolging van het coalitieakkoord en de afspraken die in de Woondeal met het Rijk zijn gemaakt zet Zaanstad bij nieuwe woningbouwplannen in op versnelling van de nieuwbouwproductie en een groter betaalbaar aanbod in de vorm van minstens 30% sociale huur en tenminste 30% in het middensegment. Meer sociale huurwoningen zijn ook nodig om verschillende aandachtsgroepen, zoals ouderen en mensen die vanuit een zorginstelling doorstromen, te kunnen huisvesten. Door slim te programmeren in nieuwbouw, doorstroming in bestaande voorraad te stimuleren en gebruik te maken van nieuwe wettelijke instrumenten (zoals bijvoorbeeld opkoopbescherming) komen voor zoveel mogelijk mensen woningen beschikbaar. De pilot voor 65+ voorrang is in de Huisvestingsverordening opgenomen als definitieve regeling. De voorrang geldt nu vanaf 55+. Bestaande Woningvoorraad Oudere woningen met een slechte fundering zijn een probleem in Zaanstad. De opgave voor de komende jaren bij funderingsherstel is zo’n 14.500 particuliere woningen en enkele duizenden corporatiewoningen met funderingen die risico lopen op aantasting door een bacterie waardoor vermindering van draagkracht ontstaat. Ruimtelijke keten In de ruimtelijke keten gaat het over het slim benutten van schaarse ruimte - omgevingsvisie, omgevingsplannen, omgevingsvergunningen en de integrale borging van omgevingskwaliteit. De Omgevingswet is ingevoerd op 1 januari 2024. De Zaanse Omgevingsvisie vormt het nieuwe kader en wordt naar verwachting in 2024 vastgesteld. De impact van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging op vergunningverlening, toezicht en handhavingstaken krijgt steeds meer vorm. De Zaanse Omgevingsvisie geeft de hoofdlijnen van het integraal omgevingsbeleid weer richting 2040 en verder. Voortbordurend op de reeds vastgestelde zes strategische opgaven en de ruimtelijke kernkwaliteiten wordt in de Omgevingsvisie een eerste ruimtelijke vertaalslag gemaakt in vijf verschillende gebieden. Ten behoeve van de Omgevingsvisie bouwen we aan een integrale strategie om stappen te zetten richting uitvoering. Het beleid is leidend voor het omgevingsplan en de omgevingsvergunning. Een groot deel van de huidige bestemmingsplannen is echter niet actueel, waardoor meer maatwerk nodig is. Op 1 januari 2024 werken we van rechtswege met een tijdelijk omgevingsplan. In dit (tijdelijke) omgevingsplan zijn alle huidige planologische plannen opgenomen. Voor een aantal initiatieven zijn in de tweede helft van 2023 nog bestemmingsplanprocedures opgestart, zodat deze nog onder de Wet ruimtelijke ordening vallen. In het eerste en tweede kwartaal van 2025 bieden we die aan de raad aan voor vaststelling. Ondertussen zijn we gestart met het eerste onderdeel van het Zaanse omgevingsplan voor de woonwijken voor de pilotgebieden Willis en Westzaan. De verwachting is dat in dit overgangsjaar nog veel onduidelijk zal zijn. We werken zowel met oude als met nieuwe wetgeving. Wettelijk gezien hebben we tot en met 2031 om tot één dekkend Zaans omgevingsplan te komen. Echter, de inzet is om zo snel mogelijk de basis op orde te krijgen, waardoor de dienstverlening aan de burgers, bedrijven en organisaties sneller verbetert en minder maatwerk bij vergunningen nodig is. Initiatieven kunnen via het vergunningenspoor en/of via het omgevingsplan verlopen. We spannen ons nadrukkelijk in om beide manieren mogelijk te maken. We hebben geoefend met de omgevingstafels. Daarmee proberen we in een zo vroeg mogelijk stadium initiatieven te begeleiden naar een goede procedure. Voor initiatiefnemers is er een dynamische handleiding om een omgevingsplan te kunnen maken. Omgevingskwaliteit is onder de Omgevingswet een belangrijk begrip: daarin vallen niet alleen stedenbouw en welstand, maar ook cultuurhistorie en de inrichting van de openbare ruimte. Gebiedsgericht en in een zo vroeg mogelijk stadium sturen we op de kwaliteit van de fysieke leefomgeving. Bij gebiedsontwikkeling vervullen de supervisieteams een belangrijke adviserende rol. Rondom advisering bij rijksmonumenten stellen we een Gemeentelijke Adviescommissie (GAC) in. Deze GAC heeft een integrale adviesrol op omgevingskwaliteit. Versterken en behouden van de cultuurhistorische identiteit (erfgoed) |
---|
Naam | Realisatie 2021 | Realisatie 2022 | Realisatie 2023 | Realisatie 2024 | Begroting 2024 | Streef- | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Woonaantrekkelijkheidsindex AvG | 14 | 14 | 14 | 15 | 14 | Gelijk of verbetering | Atlas Nederlandse gemeenten |
Aandeel sociale huurwoningen in nieuw af te sluiten overeenkomsten en grondexploitaties | nb | nb | 32% | 31% | ≥30% | ≥30% | Gemeentelijke registratie |
Aandeel betaalbare woningen voor middeninkomens in nieuw af te sluiten overeenkomsten en grondexploitaties | nb | nb | 16% | 44% | ≥30% | ≥30% | Gemeentelijke registratie |
Aantal verbeterde funderingen van particulieren per jaar | 157 | 168 | 150 | 86 | 150 | 150 | Gemeenschappelijke registratie |
Toelichting indicatoren
Woonaatrekkelijkheidsindex
De Woonaantrekkelijkheidsindex is met 1 punt gezakt. Dit verschil is niet heel groot en de ranking heeft veel te maken met ontwikkelingen in andere steden. Het betekent niet persé dat de situatie in Zaanstad achteruit gegaan is.
Aantal verbeterde funderingen van particulieren per jaar
In 2024 is een terugval te zien in het aantal herstelde particuliere funderingen. De herstelkosten van een simpele rijtjeswoning in 2024 liggen al snel boven de € 60.000. Ondanks alle gemeentelijke inzet wachten mensen toch tot ze het herstel echt niet langer meer kunnen uitstellen. Zaanstad en andere steden spreken met het Rijk over een nationaal programma voor een versnelde aanpak van funderingsherstel. De verwachting is dat de eerste landelijke maatregelen in 2025 starten. Een voorbeeld is een landelijk fonds. Het goede nieuws is dat de woningbouwcorporaties wel een versnelling hebben ingezet met de aanpak van hun oudere bezit door renovatie of sloop/nieuwbouw.
Terugblik op speerpunten 2024
Nieuwbouw en Wonen
In 2024 hebben we ‘versnellingstafels’ met alle ontwikkelende partijen georganiseerd, met het doel om:
- de voortgang van de woningbouwproductie te bewaken;
- belemmeringen op te lossen;
- creatief en flexibel te plannen.
Een planlijst met actuele gegevens is daarbij een onmisbare basis. Hieraan werken we verder.
We hebben afspraken gemaakt met de Woningcorporaties over:
- betaalbaarheid;
- de omvang van de sociale huurvoorraad;
- verduurzaming.
In december hebben we met de corporaties de Samenwerkingsovereenkomst 2024 tot en met 2027 getekend. Daarin staat ook hoe we de ontwikkeling volgen. Ook de Huurdersorganisatie Zaanstreek ondertekende deze overeenkomst.
De sturing op 30% sociale huur en tenminste 30% middensegment is in Zaanstad een bekend gegeven geworden. Dit passen we in alle nieuwe projecten toe.
Er zijn nieuwe afspraken gemaakt over een betere doorstroming. De pilot voor 65+ voorrang is in de Huisvestingsverordening opgenomen als definitieve regeling. De voorrang geldt nu vanaf 55+.
Ruimtelijke keten
De Omgevingswet is in 2024 ingevoerd. De raad heeft de Zaanse Omgevingsvisie vastgesteld als beleidsmatig kader voor de fysieke leefomgeving en de ontwikkeling van omgevingsplannen. We gebruiken de Omgevingsvisie voor de beoordeling van nieuwe ruimtelijke initiatieven via de intake- en omgevingstafel.
Voor gebiedsontwikkeling hebben we in nog een aantal bestemmingsplanprocedures afgerond.
De planning en het proces van opstellen van het Zaanse omgevingsplan is aangepast door nieuwe inzichten. We gaan eerst de bruidsschat met landelijke regels omzetten naar het Zaanse Omgevingsplan. De proefgebieden Willis en Westzaan schuiven door naar 2025.
Er is een nieuwe commissie voor welstand en monumenten. Deze adviseert over ruimtelijke kwaliteit. Deze aanpassing was nodig door eisen uit de Omgevingswet. De raad heeft de leden in 2024 benoemd.
Erfgoed
In 2024 zijn de beleidsdoelen van erfgoed en cultuurhistorie in de Omgevingsvisie en gebiedsontwikkelingen vastgelegd. Op verzoek van de historische en erfgoedverenigingen hebben we monumenten aangewezen, maar minder dan we wilden. In 2025 maken we daarom een inhaalslag. Met de Faro-subsidie hebben we in Zaandam Oost een breed participatietraject rondom cultuurhistorie uitgevoerd.