Verstedelijking - De leefbare gemeente

Financiën

Bedragen x € 1.000

Toelichting
Op het programma Verstedelijking resteert een negatief saldo aan afwijkingen van € 3,29 mln. Dit saldo bestaat voor -€ 10,68 mln. uit lagere lasten, € 7,08 mln. uit lagere baten, -€ 9,37 mln. uit lagere toevoegingen aan reserves en voor € 16,26 mln. uit lagere onttrekkingen aan reserves. De verschillen worden hieronder toegelicht. Als de afwijking een relatie heeft met een ander programma dan staat dit aangegeven in de voorlaatste kolom.

Omschrijving (bedragen x €1.000)
- = voordeel, + = nadeel

Lasten

Baten

Toevoeging reserves

Onttrekking reserves

Saldo opgave

Relatie andere opgave

Saldo

Afwijkingen met een effect op het jaarrekeningresultaat

1. Grondzaken en Vastgoed

-192

-925

-1.117

461

-656

2. Integraal onderhoud openbare ruimte

-490

-108

-598

-598

3. Bereikbaarheid klein infra

-398

-398

-398

4. Bereikbaarheid groot infra

-327

229

-98

-98

5. Beweegbare bruggen

315

315

315

6. Gladheidbestrijding

-293

-293

-293

7. Omgevingsvergunningen

188

94

282

282

8. Incidentele opbrengsten 

-281

-281

-281

9. Verbeteren kwaliteit woningvoorraad

-121

-156

-277

-277

10. Waterhuishouding 

-245

-245

-245

11. Tractie  

222

222

222

12. Nautisch beheer 

109

-316

-207

-207

13. Wonen 

-185

-185

-185

14. Gemeentelijk adviesbureau funderingsherstel (GAF)

-167

-167

-167

15. Walstroom

-167

-167

-167

16. Schades

339

-196

143

143

17. MAAK 

-99

-148

230

-17

-17

18. Investeringsfonds en reserve Afschrijvingslasten

-6.865

10.607

3.742

-3.913

-171

19. Afwikkeling juridische kwestie(s) Vastgoed

497

497

497

20. Apparaatslasten en -baten

166

-444

-278

-278

21. Overige kleine verschillen

-26

155

355

123

607

56

663

Afwijkingen met een saldo neutraal effect op het jaarrekeningresultaat

A. Gebiedsontwikkeling

-7.554

8.409

-2.855

2.000

0

0

B. Behoud Cultuur Historische Waarden

-1.645

1.645

0

0

C. WoningBouw Impuls (WBI)

-668

668

0

0

D. Voorbereidingskosten Noorderveenweg fase 2

487

-487

0

0

E. Noorder IJplas Regiodeal 1

-333

-333

333

0

F: Groenvoorziening Regiodeal 1

-262

-262

262

0

G. Transformatiefonds

2.400

2.400

-1.700

700

Totaal

-10.682

7.075

-9.365

16.257

3.285

-4.501

-1.216

 

Afwijkingen met een effect op het jaarrekeningresultaat
1. Grondzaken en Vastgoed
Bij Grondzaken en Vastgoed is sprake van eenmalige lasten (-€ 0,19 mln.) en baten (-€ 0,93 mln.).

  • Vertraging van de verbouwing van de Klaas Katerstraat 7B leidt tot lagere lasten (-€ 0,46 mln.). Hier tegenover staat een lagere onttrekking aan de reserve Plan Blokhuis op programma Gezondheid (€ 0,46 mln.).
  • Afwaardering van een grondpositie leidt tot hogere lasten (€ 0,17 mln.). We mogen volgens regelgeving niet hoger waarderen dan de marktwaarde.
  • Het restant aan hogere lasten (€ 0,10 mln.) heeft deels betrekking op verkoop van vastgoed en omzetting van erfpacht (€ 0,08 mln.).
  • Verhuur van vastgoed en doorbelasting van kosten aan gebruikers leidt tot hogere baten (-€ 0,27 mln.).
  • Verkoop van vastgoed en omzettingen van erfpacht naar vol-eigendom leidt tot hogere baten (-€ 0,65 mln.).
  • Het restant aan hogere baten (-€ 0,01 mln.) komt voort uit verkopen van openbare stroken grond.

Het resultaat uit verkopen van vastgoed en omzettingen van erfpacht naar voleigendom leidt tot een hogere toevoeging aan de reserve investeringsfonds (0,19 mln.).

2. Integraal onderhoud openbare ruimte
Op het calamiteitenbudget ontstaan structureel lagere lasten (-€ 0,27 mln.). Dit budget is in de begroting 2025 structureel verlaagd.
Voor diverse onvermijdelijke kleine overschrijdingen is dekking opgevangen door te sturen op een onderbesteding van budgetten voor integraal onderhoud openbare ruimte. Dit leidt tot lagere lasten (-€ 0,22 mln.).
Tegenover de hogere lasten staan hogere baten uit verhaal voor kosten van het opruimen van een oliespoor en het resultaat (baten minus lasten) voor de aanleg van woonhuisaansluiting (-€ 0,11 mln.).

3. Bereikbaarheid klein infra
Op Bereikbaarheid kleine infra ontstaan lagere lasten (-€ 0,40 mln.).

  • De inspanningen op het Zaans mobiliteitsplan zijn wegens capaciteitsgebrek vertraagd (-€ 0,18 mln.).
  • De exploitatiekosten voor fietsenstallingen zijn lager uitgevallen (-€ 0,1 mln.).
  • Het restant aan lagere lasten (-€ 0,12 mln.) wordt verklaard door enkele kleinere verschillen.

4. Bereikbaarheid groot infra
Door een vertraging in de planstudie Fase, waardoor de bijdrage aan gezamenlijke kosten nog niet is gefactureerd, zijn de lasten lager (-€ 0,23 mln.). Tegenover de lagere lasten staat een lagere onttrekking aan het investeringsfonds (€ 0,23 mln.).
Daarnaast vraagt het onderzoek naar de 3e ontsluiting Weterwatering een langere doorlooptijd. Dit leidt tot lagere lasten (-€ 0,10 mln.).

5. Beweegbare bruggen
Noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden aan beweegbare bruggen heeft geleid tot incidenteel hogere lasten ( € 0,32 mln.).

6. Gladheidbestrijding
De lasten voor gladheidbestrijding zijn lager (-€ 0,29 mln.), omdat we weinig vorst hebben gehad.

7. Omgevingsvergunningen
Als gevolg van een hogere dotatie aan de voorziening dubieuze debiteuren zijn de lasten hoger (€ 0,19 mln.).
Daarnaast zijn er lagere baten (€ 0,09 mln.) als gevolg van toegekende bezwaren op legesnota’s over voorgaande jaren.

8. Incidentele opbrengsten
Er ontstaan hogere incidentele baten (-€ 0,28 mln.) door:

  • Herstraattarieven voor het éénmalig realiseren van een nieuw stadsbreed glasvezelnet (-€ 0,16 mln.).
  • Ontvangen vergoeding voor werkzaamheden Dik Trompad (-€ 0,07 mln.).
  • Meer opbrengsten dan begroot voor overdracht wegen HHNK (-€ 0,05 mln.).

9. Verbeteren kwaliteit woningvoorraad
Bij de uitvoering van een externe subsidie (REP 2.0/EWNH) vanuit het Rijk zijn lagere lasten gemaakt voor Buurkracht (-€ 0,12 mln.). De Europese aanbesteding is deels niet is gelukt, waardoor de uitvoering van de subsidieregelingen is vertraagd.
Er zijn hogere externe subsidiebaten voor uitvoering SMP (ecologisch onderzoek) ontvangen (-€ 0,16 mln.). Deze baten waren niet begroot.

10. Waterhuishouding
Het is niet gelukt om alle geplande baggerwerken te realiseren door krapte in de arbeidsmarkt. Hierdoor heeft de voorbereiding van baggerwerken langer heeft geduurd. Dit leidt tot lagere lasten (-€ 0,25 mln.). De projecten worden in 2025 afgerond.

11. Tractie
Vervanging van vrachtwagens door elektrische voertuigen is veelal (nog) niet mogelijk, omdat zwaardere elektrische voertuigen niet leverbaar zijn en er geen oplaadmogelijkheden zijn in verband met de energiecongestie. In afwachting daarvan worden voertuigen langer gebruikt, waardoor de lasten voor onderhoud hoger zijn (€ 0,22 mln.). Als voertuigen niet kunnen worden gerepareerd, worden ze gehuurd of geleased.

12. Nautisch beheer
De hogere baten (-€ 0,32 mln.) vloeien voort uit liggelden van de Riviercruisevaart (-€ 0,22 mln.) en de huurovereenkomst die is afgesloten met het COA (-€ 0,10 mln.).  
De hogere lasten (€ 0,11 mln.) zijn het gevolg van de aanschaf van het vaartuig Sarella en een reserverings-/planningsysteem.

13. Wonen
De jaarlijkse lasten voor Woonruimteverdeling zijn lager uitgevallen (-€ 0,19 mln.), omdat de (regionale) opstartkosten worden verdeeld over meerdere jaren (2023, 2024 en mogelijk ook 2025).

14. Gemeentelijk adviesbureau funderingsherstel (GAF)
Er zijn lagere meetbout-kosten (monitorkosten) geweest dan verwacht (-€ 0,17 mln.). Het monitorbudget kan vooraf moeilijk worden voorspeld, omdat het afhankelijk is van hoeveel woningen er precies moeten worden gemonitord. Ook zijn er minder subsidieaanvragen geweest door ontwikkelen van nieuwe subsidieregelingen.

15. Walstroom
De walstroomtarieven zijn gelijk getrokken met Port of Amsterdam. Ook is er dit jaar meer toezicht geweest op het daadwerkelijk gebruik van walstroom door de scheepsvaart en is de ligplaatsbezetting toegenomen (meer cruiseschepen). Dit leidt tot hogere baten (-€ 0,17 mln.).

16. Schade
Het schadeherstel voor onder meer de koperdiefstal Beatrixbrug en Wiener Paviljoen leidt tot hogere lasten (€ 0,34 mln.). Hiertegenover staan extra baten door uitkeringen van verzekeringen (-€ 0,20 mln.).

17. MAAK
Op basis van het Perspectief Kogerveldwijk wordt de groene parkzoom onder de hoogspanningsleiding tussen station Kogerveld en de Jagersplas versterkt, door de diverse gebouwtjes, die hun functie hebben verloren en in de groene randen van de buurt staan, af te breken. Dit vordert gestaag en wordt in 2025 afgerond. Dit leidt tot lagere lasten (-€ 0,10 mln.) en hogere baten (-€ 0,15 mln.). Hiertegenover staat een lagere onttrekking aan het investeringsfonds (€ 0,23 mln.).

18. Investeringsfonds en reserve Afschrijvingslasten
Door vertraging en- of niet afgeronde investeringsprojecten is de onttrekking aan het Investeringsfonds lager (€ 6,63 mln.). Daartegenover staat een lagere toevoeging aan de reserve afschrijvingslasten (-€ 6,63 mln.).
Het betreft de volgende projecten:

  • Sportpark Hoornseveld € 2,09 mln.
  • Avant € 1,27 mln.
  • Brug Zijkanaal H € 1,12 mln.
  • Sportpark de Kraaien € 0,95 mln.
  • School Inverdan (IHP) € 0,72 mln.
  • Guisweg € 0,60 mln.
  • Afwaardering A7 -€ 0,16 mln.
  • Overige projecten € 0,04 mln.

Ook is er een lagere toevoeging (-0,24 mln.) aan de reserve afschrijvingslasten vanuit het programma vergroening en biodiversiteit. De lagere onttrekking aan de reserve vergroening en biodiversiteit (0,24 mln.) die hier tegenover staat, is verantwoord onder het programma Duurzaamheid.

Naast bovenstaande afwijkingen op de investeringsprojecten is er ook een lagere onttrekking aan het Investeringsfonds door vertraging bij de bouw van sportpark Hoornse veld (€ 4,08 mln.) en sportpark Omzoom (€ 0,07 mln.). Hier tegenover staan lagere lasten op het programma Gezondheid. De bouw start in het eerste kwartaal 2025.

De sportvelden van het investeringsproject Hoornseveld zijn gesplitst van het oorspronkelijke actief. Daarmee was geen rekening gehouden in de begroting. Hiervoor is de onttrekking aan de reserve afschrijvingslasten hoger (-€ 0,17 mln.).

19. Afwikkeling juridische kwestie(s) Vastgoed
Voor de afwikkeling van juridische kwestie(s) binnen de portefeuille van Vastgoed is een nieuwe voorziening gevormd. De dotatie aan deze voorziening afwikkeling juridische kwestie(s) Vastgoed leidt tot hogere lasten (€ 0,50 mln.).

20. Apparaatslasten en -baten
De apparaatslasten binnen dit programma zijn per saldo -€ 0,28 mln. lager dan de apparaatsbaten. Voor een toelichting op de apparaatslasten en -baten wordt verwezen naar de paragraaf Bedrijfsvoering.

21. Overige kleine verschillen
Het restant aan afwijkingen op de lasten (-€ 0,03 mln.), baten (€ 0,16 mln.), toevoegingen aan reserves (€ 0,36 mln.) en onttrekkingen aan reserves (€ 0,12 mln.) wordt verklaard door overige diverse kleine afwijkingen binnen dit programma en het programma Duurzaamheid.



Afwijkingen met saldo neutraal effect op het jaarrekeningresultaat
A. Gebiedsontwikkeling
Op gebiedsontwikkeling ontstaan lagere lasten (-€ 7,55 mln.), lagere baten (€ 8,41 mln.), lagere toevoegingen aan reserves (€ -2,86 mln.) en lagere onttrekkingen aan reserves (€ 2,00 mln.).
Het overgrote deel van deze afwijkingen wordt verklaard in het MPG 25.1.
Daarnaast was er een positief saldo aan baten en lasten begroot (-€ 1,28 mln.). Het werkelijk positieve saldo aan baten en lasten blijkt lager (-€ 1,0 mln.). Het verschil (€ 0,28 mln.) wordt hieronder verklaard. Het budgettair effect is neutraal, omdat de baten en lasten worden verrekend met de reserves Investeringsfonds en Transformatiefonds (-€ 0,28 mln.).

  • Vanuit Infra heeft er nog geen toevoeging aan de reserve Investeringsfonds plaatsgevonden, omdat de middelen nog niet zijn ontvangen (€ 0,55 mln.).
  • Door lagere lasten in 2024 op project Hembrugterrein is er voor -€ 0,21 mln. minder onttrokken aan de reserve Investeringsfonds.
  • Door lagere lasten in 2024 op project Kan Palen is er voor -€ 0,06 mln. minder onttrokken aan de reserve Transformatiefonds.

B. Behoud Cultuur Historische Waarden
In 2024 is voor een bedrag van € 1,75 mln. aan subsidies verstrekt aan de woningcorporaties Rochdale en Parteon. Van deze verstrekte subsidies wordt een groot deel besteed en verantwoord in de jaren 2025 en 2026. Hierdoor zijn de lasten lager (-€ 1,65 mln.). Tegenover de lagere lasten staan ook lagere baten (€ 1,65 mln.) uit het Volkshuisvestingsfonds.

C. Woningbouw Impuls (WBI)
Een aantal woningbouwimpuls deelprojecten loopt vertraging op, waardoor de voorbereiding meer tijd vraagt dan vooraf gepland. De verwachting is dat deze werkzaamheden vanaf 2025 zullen worden uitgevoerd. Dit leidt tot lagere lasten (-€ 0,67 mln.). Hiertegenover staat een lagere onttrekking aan de reserve Transformatiefonds (€ 0,67 mln.).

D. Voorbereidingskosten Noorderveenweg fase 2
De subsidie voor voorbereidingskosten Flexwonen liep af in 2024. Na afstemming met het Rijk zijn toekomstige beheer- en onderhoudslasten opgenomen (€ 0,49 mln.) met daar tegenover de nu beschikbaar gestelde subsidiebaten (-€ 0,49 mln.).

E. Noorder IJplas Regiodeal I
De gemeente Amsterdam heeft een groot deel van de plannen met betrekking tot het Noorder IJplas gerealiseerd en heeft € 1,37 mln. in rekening gebracht. Dit zijn lagere lasten (-€ 0,33 mln.) dan begroot.
Er is € 0,88 mln. ten laste gebracht van de beschikbare middelen vanuit de provincie Noord Holland en € 0,49 mln. ten laste van de reserve RegioDeal. Tegenover de lagere lasten staat ook een lagere onttrekking (€ 0,33 mln.) aan de reserve RegioDeal, welke is verantwoord onder het programma Kansengelijkheid.

F. Groenprogramma Regiodeal I
Voor de uitvoering van het groenprogramma zijn de beschikbare middelen van de Regiodeal niet aangewend. Dit leidt tot lagere lasten (-€ 0,26 mln.). Hiertegenover staat ook een lagere onttrekking (0,26 mln.) aan de reserve Regio Deal, welke is verantwoord onder het programma Kansengelijkheid.

G. Transformatiefonds
Door vertraging van de bouw van sportpark Hoornseveld is de onttrekking aan de reserve Transformatiefonds lager (€ 2,40 mln.). De bouw gaat van start in het eerste kwartaal van 2025. De lagere lasten (-€ 1,70 mln.) worden toegelicht op programma Gezondheid.
In de begroting was een lagere onttrekking aan de reserve Transformatiefonds van € 0,7 mln. bij een actualisatie per abuis niet bijgesteld. Omdat de lasten ook lager zijn, heeft dit geen effect op het jaarrekeningresultaat. Hiertegen staan ook lagere lasten op het programma Gezondheid.

Deze pagina is gebouwd op 05/15/2025 11:46:48 met de export van 05/15/2025 11:41:29