Bedragen x € 1.000
Financiën | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 5.861 | 7.440 | 1.578 | |
Baten | -460.927 | -461.103 | -176 | |
Toevoegingen reserves | 17.967 | 18.448 | 481 | |
Onttrekkingen reserves | -24.917 | -24.917 | 0 | |
Saldo na bestemming | -462.016 | -460.132 | 1.884 |
Toelichting
Op het Hoofdstuk Financiën resteert een negatief saldo van € 1,88 mln. Dit saldo bestaat voor € 1,58 mln. uit hogere lasten, -€ 0,18 mln. uit hogere baten en voor € 0,48 mln. uit hogere toevoegingen aan reserves. De afwijkingen worden hieronder toegelicht. Als de afwijking een relatie heeft met een ander programma dan staat dit aangegeven in de voorlaatste kolom.
Omschrijving (bedragen x €1.000) | Lasten | Baten | Toevoeging reserves | Onttrekking reserves | Saldo opgave | Relatie andere opgave | Saldo |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Afwijkingen met een effect op het jaarrekeningresultaat | |||||||
1. Dividend en deelnemingen | -108 | -108 | -108 | ||||
2. Treasury | 615 | -612 | 3 | 3 | |||
3. Algemene uitkering | -660 | 482 | -178 | -178 | |||
4. Proceskostenvergoeding | 893 | 893 | 893 | ||||
5. Vermakelijkheidsretributie | 350 | 350 | 350 | ||||
6. Reclamecontracten | 117 | 117 | 117 | ||||
7. Precariobelasting | 196 | 196 | 196 | ||||
8. Onroerende Zaakbelasting | 177 | 177 | 177 | ||||
9. Parkeerbelasting | -185 | -185 | -185 | ||||
10. Toeristenbelasting | -111 | -111 | -111 | ||||
11. Meeropbrengsten heffingen en belastingen | 800 | 800 | 800 | ||||
12. Invorderingsrente | -154 | -154 | -154 | ||||
13. Apparaatslasten en -baten | 116 | 1 | 117 | 117 | |||
14. Overige kleine verschillen | -46 | 13 | -1 | -34 | -34 | ||
Totaal | 1.578 | -176 | 481 | 0 | 1.884 | 0 | 1.884 |
Afwijkingen met een effect op het jaarrekeningresultaat
1. Dividend en deelnemingen
Bij de verkoop van een deelneming is € 0,11 mln. ontvangen. Voor deze deelneming was al een voorziening gevormd, welke bij nader inzien dus niet nodig is gebleken. Hierdoor ontstaan hogere baten (-€ 0,11 mln.).
2. Treasury
We hebben geld in een voorziening gestort voor leningen die op termijn mogelijk niet terugbetaald kunnen worden. Dit leidt tot hogere lasten (€ 1,7 mln.).
Daarnaast zijn er minder leningen afgesloten, omdat een aantal projecten later start dan gepland en er zijn niet voorziene rijksbijdragen ontvangen. Dit leidt tot lagere lasten (-€ 1,1 mln.).
Tegenover de hogere lasten staan ook hogere baten (-€ 0,61 mln.), omdat we overtollig geld hebben weggezet op deposito’s en in de schatkist van het Rijk. Dit leverde meer rente op dan begroot.
3. Algemene uitkering
We hebben hogere baten (-€ 0,66 mln.) ontvangen van het Rijk. Deze worden hoofdzakelijk verklaard door aanpassingen van de Algemene Uitkering in de decembercirculaire, welke niet meer in de begroting konden worden geraamd. De raad is hierover geïnformeerd via raadsinformatiebrief 9089550.
Daarnaast is de toevoeging aan de reserve Vooruitontvangen Algemene Uitkering hoger (€ 0,48 mln.). Via de decembercirculaire zijn decentralisatie-uitkeringen ontvangen die in 2025 worden uitgegeven. Deze uitkeringen waren bij de Narap nog niet bekend. De storting in de reserve is conform vastgesteld beleid.
4. Proceskostenvergoeding
De bezwaarzaken over het belastingjaar 2024 zijn versneld afgewikkeld. De proceskostenvergoedingen die hier mee gemoeid zijn, zijn nog in 2024 uitgekeerd. Dit leidt tot hogere lasten (€ 0,89 mln.).
5. Vermakelijkheidsretributie *
De baten uit de vermakelijkheidsretributie zijn lager dan geraamd, omdat de bezoekersaantallen tegenvielen (€ 0,35 mln.).
6. Reclamecontracten
Als gevolg van het aflopen van een reclamecontract zijn de baten lager dan geraamd (€ 0,12 mln.).
7. Precariobelasting *
De baten uit de precariobelasting zijn lager uitgevallen ( 0,2 mln.). De inkomsten laten de afgelopen jaren een dalende trend zien. Bovendien zijn er in 2024 aanpassingen gedaan voor eerdere belastingjaren, wat de inkomsten verder heeft verlaagd.
8. Onroerende Zaakbelasting *
De baten uit onroerendezaakbelasting zijn lager (€ 0,18 mln.). In 2024 werden opnieuw veel bezwaarschriften tegen de WOZ-waarde ingediend, vooral door no cure no pay bureaus. De onvoorspelbare woningmarkt en schommelende verkoopprijzen leidden bovendien tot meer gegronde bezwaarschriften.
9. Parkeerbelasting *
De baten uit de parkeerbelasting zijn hoger (-€ 0,19 mln.). In 2024 zijn meer parkeervergunningen uitgegeven, daardoor is ook het aantal verlengde vergunningen hoger dan in voorgaande jaren.
10. Toeristenbelasting *
De baten uit toeristenbelasting zijn hoger (-€ 0,11 mln.) als gevolg van een toename van het aantal toeristen.
11. Meeropbrengsten heffingen en belastingen
Op grond van voordelen uit het verleden, in combinatie met het beleid "scherp aan de wind varen", was een structureel voordeel begroot op heffingen en belastingen. Het verwachte voordeel is niet gerealiseerd. Dit leidt tot lagere baten (€ 0,80 mln.).
12. Invorderingsrente
Er is meer invorderingsrente ontvangen als gevolg van een actiever invorderingsbeleid. Dit leidt tot hogere baten (-€ 0,15 mln.).
13. Apparaatslasten en-baten
De apparaatslasten binnen dit programma zijn per saldo hoger dan de apparaatsbaten. Voor een toelichting op de apparaatslasten en -baten wordt verwezen naar de paragraaf Bedrijfsvoering.
14. Overige kleine verschillen
Het restant aan afwijkingen op de lasten (-€ 0,04 mln.) en baten (€ 0,01 mln.) wordt verklaard door overige diverse kleine afwijkingen binnen dit programma.
* Voor een meer gedetailleerde toelichting op de afwijkingen op ontvangen belastingen verwijzen wij u naar de paragraaf Lokale heffingen van deze jaarstukken.